Panama Kanalen – Shelter Bay Marina – Stillehavet

Tiden er kommet for en oppdatering, og ettersom vi nå har fått litt håndfast informasjon er det på høy tid å dele med dere. Vi ankom Shelter Bay Marina for omtrent 10 dager siden med kun en motor og et håp om at alt vi hadde bestilt på nettet skulle ligge å vente på oss. Det gjorde det selvfølgelig ikke. Volvo Penta forhandleren hadde kun bestilt halvparten av delene vi trengte til motoren og pakkene var fortsatt i transitt. Pakkene inneholdt elektroniske kart til Stillehavet, radar og satelittelefon. Etter en lang tur busstur til Panama City som ligger på stillehavskysten og en enda litt lengre taxitur til en tysk ‘Petter Smart’ ved navn Guido, hadde vi delene vi trengte for å få fikset motoren. Vi fikk løftet båten opp her i Shelter Bay og fikk 5 timer til å skru før vi måtte ned i vannet igjen – det ble hektisk. Kanskje litt for hektisk på slutten da vi måtte løpe rundt i marinaen og låne olje fordi vi hadde mye mindre olje på båten enn det vi trodde.

 

Vår tyske venn Guido med pornobart, rottehale, skinnjakke og en Yamasuki (bastardmerke?) motorsykkel lager i dette øyeblikk en brakett til radaren, så får vi bare håpe han har litt av sin tyske punktlighet igjen i seg siden vi skal dra om 8 timer. Ja, det stemmer, om 8 timer skal vi starte vår passasje igjennom Panama kanelen. Vi har med oss en svensk venn som skal hjelpe oss med linene siden vi trenger fire mann til det, i tillegg får vi med oss en lokal los fra kanalen. Første delen går altså i ettermiddag hvor vi går gjennom slusene på den atlantiske siden og opp til Gatun Lake som er vannreservoaret i midten av kanalen. Vi blir liggende i Gatun Lake til dagen etter og skal etter planen være på stillehavssiden klokken 14.00 på søndag.

 

Hva venter oss på andre siden? Jo, det er jo slik at vi har handlet en hel del matvarer og individuelle drikkevarer i forkant, så når vi kommer på andre siden vil det være kun spesielle matvarer vi ikke har fått tak som må kjøpes inn. Monteringen av radaren må også gjøres ferdig, men etter dette så venter seilaset mot Galapagos. Dette er en passasje som er kjent for lite vind, vi har derfor med oss 140 liter ekstra diesel på kanner og er forberedt på å bruke endel motor på den 900 Nm lange passasjen. Kort  fortalt så ser vi for oss at vi bruker omtrent 6 dager til Galapagos, deretter bruker vi i underkant av en uke der før vi legger ut på den alt for lange passasjen til Marquesas som er omtrent 3000 Nm og som vi tror kommer til å ta rundt 21 dager. Vi gru-gleder oss til den neste måneden, med det mener vi at det skal bli så utrolig spennende å komme ut i Stillehavet, men samtidig så er det ikke så gøy å seile at vi ser frem til 3 uker på sjøen av gangen.

IMG_8788Are epoxybehandler de nye propellene våre.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s